Vertrouwen is beter...

09-11-2015

Voor een inspectiebedrijf is het essentieel dat zijn opdrachtgever vertrouwen heeft in de prestaties van de inspecteur.

Dat is ook niet zo gek, want de inspecteur velt toch even een oordeel over de veiligheid van de elektrische installaties of de elektrische arbeidsmiddelen.

Voor de opdrachtgever is dat oordeel heel belangrijk. Als de inspecteur iets ten onrecht afkeurt, kost dat de opdrachtgever onnodig geld. Eerst betaal je kennelijk het slechte werk van de inspecteur, en dan moet je ook nog onzinnige herstelkosten gaan betalen. Als de inspecteur iets ten onrecht goedkeurt, kost dat evengoed geld. Je betaalt immers net zo goed voor een slechte inspectie, en dat is niet het enige. De inspecteur heeft namelijk defecten niet ontdekt die natuurlijk wel een risico vormen. Als er dan uiteindelijk letsel of schade optreedt, zijn de rapen helemaal gaar.

Maar stel nu eens dat je een perfect bedrijf hebt, met dito inspecteurs. Hoe weten je opdrachtgevers je dan te vinden? Hoe weten je opdrachtgevers dat je het vertrouwen waard bent? Wat is dat eigenlijk: vertrouwen?

Deze vraag zal tijdens het inspectiecongres worden beantwoord door Erik Schoppen. Erik is merkexpert en is zeer deskundig in de psychologie achter der emotie ‘vertrouwen’.

Erik weet niets van inspecties, en dat is in dit geval een groot voordeel. Het zal in elk geval voorkomen dat we verdwalen in technische akkefietjes. Het onderwerp is dus ‘vertrouwen’ en daar moet het over gaan.